26 June 2011

malaysia vs arab saudi (PART 1)

assalamualaikum.

sape sape yang baca entri nih dan mempunyai semangat cintakan tanah air yang tinggi sila tinggalkan k0men anda yang cukup bernas selepas membaca entri berikut sampai habis dan b0lehlah sama sama kita ramai ramai buat esei yang bertajuk CINTAKAN TANAH AIR walaupun belum masuk bulan 8 lagi.

ok,pendahuluan yang sungguh panjang tanpa sebarang titik dan sila baca dengan satu nafas.Aahhh ~ sempuuuutttt.....maaf yew.pendahuluan takde kene mengena dengan isi sebenar ;)

ok.j0m mula.aku bercerita tentang negara arab saudi atau lebih tepat lagi l0kasi sebenar adalah di Makkah.

sepanjang aku duduk kat sini,benda yang paling ketara aku nampak dengan malaysia ialah orang arab kat sini sangat mengh0rmati waktu s0lat.maksud aku ialah bila mana berkumandangnya azan waktu s0lat maka segala urusan perniagaan akan dihentikan buat sementara waktu.senang cakap segala kedai,supermarket,gerai and apa apalah yang sama waktu dengannya akan ditutup.semua orang akan bergerak ke masjid atau surau berdekatan untuk menunaikan s0lat.

dan pengalaman aku sendiri,di sebuah pusat membeli belah di jeddah ketika itu.apabila masuknya waktu s0lat dan azan berkumandang.semua orang bergerak ke surau yang disediakan.bagi kaum lelaki,telah disediakan sebuah tempat yang luas di satu sudut di dalam pusat beli belah tersebut dan mereka s0lat berjemaah.bagi kaum perempuan pula,semestinya kemudahan surau disediakan.

selain itu,akan kelihatan juga orang s0lat di mana mana sahaja apabila tiba waktu s0lat.jika tiada surau atau masjid yang berdekatan,mereka akan s0lat walau di tepi tepi jalan.di depan kedai kedai.di taman dan di mana sahaja.walau kat tepi tepi jalan jew,mereka tetap berjemaah.

kalau kita teng0k kat malaysia.masjid dan surau berderet ada.tapi adakah tempat tempat ini akan penuh setiap kali masuknya waktu s0lat ? adakah manusia akan berpusu pusu ke tempat tempat ini apabila azan berkumandang ? nak teng0k orang sembahyang kat tepi tepi jalan tuh lagi la takde k0t. rasanya kalau kat malaysia,bila masa masuk waktu s0lat p0n kadang kadang tak sedar.lagi lagi bila d0k sakan bersh0pping.tambah lagi bila waktu azan kat luar,kat dalam sh0pping complex p0n sama sama terpekik dengan lagu lagu yang bermacam.jam pulak time time tuh la nak mati sampai tak sedar dah masuk waktu.

bukan maksud aku nak mengk0ndem negara sendiri,tapi ini realiti.malaysia pun sebuah negara islam.tapi kenapa kita tak macam tuh kan ;)

*apa yang aku cakap nih dari pengamatan aku jew.mana mana fakta yang salah aku mintak maaf dan sama sama lah kita k0ngsi ok :)

wah.panjangnya entri aku tulis nih.maaf kalau b0san :)

entri nih mungkin akan ada part 2.
tapi itu bergantung kepada tahap kerajinan.
dah hampir 2 bulan kat sini.
orang malaysia rindu aku tak =)

3 comments:

mR.faiz said...

nanti siap sedia la dengan telekung bila gi shopping nanti,,;)

~ nABBYla~ said...

waah~

syok2.. nnt kalo ade part2 letak la pic ckit ek...hehe... :P

sol said...

faiz : wekkk !! :P


abby : hahha.tg0klah kalau rajin ;)

This Content Of This Blog Belongs To : Fatin Solihah